オマージュ・ゴッホゴッホの考えた「三幅対」とは?いちかばちかの海外お願い!海外からの返事

海外からの返事

 ゴッホ美術館からは返事が来ませんでした。ところが、ほぼ同じ内容のメールを、クレラー=ミュラー美術館にも送ってみました。クレラーミュラー美術館からは、返事がきました。

23 October 2003
KM01898/TM-MW

Dear Satoru Maetani,

You are quite right in assuming that Vincent van Gogh intended La Berceuse to be flanked by two Sunflower still lifes, on with a yellow and one with a blue background, both painted in Arles (1888-1889).


The Kroller-MullerMuseum only owns a Paris sunflower still life (cat. p. 181-184).

The"blue-grounded" still lifes are in museums in Munich and Philadelphia and could not be lent for the exhibition Van Gogh & Gauguin in Chicago and Amsterdam in 2002.

Chicago chose to flank their Berceuse with the London and Amsterdam "yellow-grounded" Sunflower still lifes, whereas Amsterdam hung all three "yellow-painted" still lifes next to one antoher.

The Tokyo Museum therefore follows Chicago, be it that the London picture is replaced by their own Sunflower.

Although it will give an idea of Van Gogh's intentions, it is not exactly what the painter had in mind when he made the small sketch in his letter of 22 May 1889. (See also the catalogue "Van Gogh & Gauguin. The Studio of the South", by Druick & Zegers, p. 270-273)

With kind regards,


Teio Meedendorp
(author of the catalogue "The paintings of Vincent van Gogh in the Kroller-Muller Museum")

2003年10月23日


親愛なる前谷悟へ

Vincent van Goghが意図していたのは、ラ・ベルスーズの両側に、アルル(1888-1889)で描いた黄色の背景とブルーの背景の2枚のひまわりの静物画が並ぶということだとという、貴方が考えていていることは全く正しい。

クレラー=ミュラー美術館、はパリ時代に描いたひまわりの静物画 (cat. P. 181-184) だけを所有します。

ブルーの背景の静物画はミュンヘンとフィラデルフィア美術館にあります。2002年のシカゴとアムステルダムのVan Gogh & Gauguin展では貸し出されませんでした。

シカゴでは、ベルスーズの両側にロンドンとアムセテルダムの黄色の背景のひまわりの静物画を選択し、並べました。一方、アムステルダムでは黄色の背景のひまわりの静物画を全て3枚をそれぞれ次々に並べた。

それ故、東京美術館はシカゴに追随してロンドンの絵の代わりに、彼等自身が所有するひまわりを置いたのだ。

それは、Van Goghの意思であるという憶測を与えるけれども、彼が1889年5月22日(Van Gogh & Gauguin. The Studio of the South by Druick & Zegers, p. 270-273を見よ)の手紙の中で小さなスケッチを描いた時、画家が考えていたものと、十分ではない(違うものだ)。


よろしく、

テオ メーデンドロップ

 ここに登場するスケッチとは、勿論下記スケッチです。クレラー=ミュラー美術館からの返事は、間違いなく私の考えを支持していていると思います。ゴッホを見るには、三つの美術館へ、行きなさい(ゴッホの参考書・ゴッホ巡礼・84ページ)と言われている美術館の、ひとつが答えてくれました。

オマージュ・ゴッホ   戻る(ゴッホの考えた「三幅対」とは?)